سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عقل، جهل، اراده،نفس

شنبه 88/11/17 5:6 عصر| عقل، جهل، اراده،نفس | نظر

بعضی سوال ها و بعضی اتفاق ها انسان را دچار سرگشتگی می کند
وقتی اراده می کنید و موفق نمی شوید
وقتی میخواهید صحبتی کنید ولی نتیجه چیز دیگری می شود و احساس می کنید کلمات خوب نبود
وقتی مطلبی می نویسید و نوشته شما با آنچه در ذهنتان بود مطابق نبود
وقتی به کلمه سخنران فکر می کنید و آن را با قایقران مقایسه میکنید
و بسیاری موارد دیگر احساس کنید که بین عقلتان، اراده شما، نفستان، بدنتان، اعمالتان، خواسته هایتان و .... در همین زندگی شما روابط پیچیده ای وجود دارد شاید تنها با علم به آنها بتوان زندگی آگاهانه تری داشت. به بعضی تعبیرات توجه نمایید:
اعرفوا
العقل و جنده و الجهل و جنده تهتدوا یعنی
بشناسید عقل و جند او را و جهل و جند او را، تا هدایت پیدا کنید. و از این جا معلوم شود
که معرفت عقل و جهل و جنود آنها مقدمه اى براى هدایت است و این هدایت ، یا هدایت به کیفیت
استکمال نفوس و تنزیه و تصفیه آن است ، که آن نیز مقدمه نفس
استکمال و تنزیه و تصفیه است ، و یا هدایت مطلق است ، که هدایت به معرفة الله ، اسّ
اساس آن است (حضرت امام خمینی ( ره) جنود عقل و جهل)
علامه طباطبایی می فرمایند:
«
به یاد خدا باش تا خدا به یادت باشد، اگر خدا به یاد انسان بود، از جهل
رهایی می یابد و اگر در کاری مانده است خداوند نمی گذارد عاجز شود و اگر
در مشکل اخلاقی گیر کرد خدایی که دارای اسماء حسنی است و متصف به صفات
عالیه، البته به یاد انسان خواهد بود. »
http://www.salehin.com
پس بر هر متعلمی که می‌خواهد علوم عملی را فراگیرد لازم است فراگرفته‌های
خود را بکاربسته و تمرین کند تا آنکه به عمل عادت کند و به این وسیله
اعتقادات برخلافی که در زوایای دلش هست به کلی از بین برود و تصدیق به
آنچه که آموخته در دلش رسوخ نماید؛ زیرا مادامی که عمل نکرده احتمال
می‌دهد که شاید این عمل ممکن نباشد ولی وقتی مکرر عمل کرد، رفته رفته این
احتمالات از بین می‌رود. آری بهترین دلیل بر امکان هر چیزی وقوع آن است،‌
لذا می‌بینیم عملی که انسان سابقه انجام آنرا ندارد انجام آن به نظرش
دشوار بلکه ممتنع است ولی وقتی برای بار اول آنرا انجام داد امتناعی که
قبلاً در نظرش بود مبدل به امکان می‌شود ولی هنوز در نفس، اضطرابی درباره
آن هست و درباره وقوع اولین بار آن تعجب می‌کند، گویا کاری نشدنی انجام
داده، و اگر بار دوم و سوم آنرا انجام داد،‌ رفته رفته آن عظمت وصولت
سابقش از بین می‌رود و عمل مزبور در نظرش از عادیات می‌شود و دیگر هیچ
اعتنایی به آن ندارد لذا گفته‌اند: همانطور که شر عادت می‌شود خیر هم عادت
می‌شود. لینک
فطرت و قوای نفس نشریه شماره 36

دلائل عقلى براى اثبات رابطه نزدیک بین نفس و قلب

مقاله رابطه نفس و بدن از دیدگاه ملا صدرا به قلم لتیمه پروین : مفهوم نفس.....